Γιορτή προς τιμή της Aφροδίτης που γινόταν στην αρχαία πόλη της Σικελίας Ερύκη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Αιλιανού και του Αθήναιου, οι κάτοικοι τρης πόλης πίστευαν ότι κατά την ημέρα της γιορτής η θεά έφευγε με πλοίο για τη Λιβύη, και ότι επέστρεφε μετά από εννέα μέρες, όπου γινόταν η γιορτή Καταγώγια. Στο ναό της Aφροδίτης υπήρχαν πολλά περιστέρια που όπως έλεγαν ακολουθούσαν τη θεά στο ταξίδι της.
Η Αφροδίτη είχε σημαντικό ιερό στο όρος Έρυκα. Εκεί στον υπαίθριο βωμό με την άσβεστη φωτιά θυσίαζαν στη θεά πρόβατα, γίδια και τράγους, που σύμφωνα με την παράδοση πήγαιναν μόνα τους στον τόπο της θυσίας.
Βιβλιογραφία - πηγές
Αιλιανός, Περί ζώων, 4, 2, 2
Ἐν Ἔρυκι τῆς Σικελίας ἑορτή ἐστιν, ἣν καλοῦ-
σιν Ἀναγώγια Ἐρυκῖνοί τε αὐτοὶ καὶ μέντοι καὶ ὅσοι
ἐν τῇ Σικελίᾳ πάσῃ. ἡ δὲ αἰτία, τὴν Ἀφροδίτην λέ-
γουσιν ἐντεῦθεν ἐς Λιβύην ἀπαίρειν ἐν ταῖσδε ταῖς
ἡμέραις. δοξάζουσι δὲ ἄρα ταῦτα ταύτῃ τεκμαιρό-
μενοι. περιστερῶν πλῆθός ἐστιν ἐνταῦθα πάμπλει-
στον. οὐκοῦν αἳ μὲν οὐχ ὁρῶνται, λέγουσι δὲ Ἐρυ-
κῖνοι τὴν θεὸν δορυφορούσας ἀπελθεῖν· ἀθύρματα
γὰρ Ἀφροδίτης περιστερὰς εἶναι ᾄδουσί τε ἐκεῖνοι
καὶ πεπιστεύκασι πάντες ἄνθρωποι. διελθουσῶν
δὲ ἡμερῶν ἐννέα μίαν μὲν διαπρεπῆ τὴν ὥραν
ἔκ γε τοῦ πελάγους τοῦ κομίζοντος ἐκ τῆς Λι-
βύης ὁρᾶσθαι ἐσπετομένην, οὐχ οἵαν κατὰ τὰς ἀγε-
λαίας πελειάδας τὰς λοιπὰς εἶναι, πορφυρᾶν δέ,
ὥσπερ οὖν τὴν Ἀφροδίτην ὁ Τήιος ἡμῖν Ἀνακρέων
ᾄδει, πορφυρέην που λέγων. καὶ χρυσῷ δὲ εἰκασμένη
φανείη ἄν, καὶ τοῦτό γε κατὰ τὴν Ὁμήρου θεὸν τὴν
αὐτήν, ἣν ἐκεῖνος ἀναμέλπει χρυσῆν. ἕπεται δὲ αὐτῇ
τῶν περιστερῶν τὰ νέφη τῶν λοιπῶν, καὶ ἑορτὴ πά-
λιν Ἐρυκίνοις καὶ πανήγυρις τὰ Καταγώγια, ἐκ τοῦ
ἔργου καὶ τοῦτο τὸ ὄνομα.
Αιλιανός, Ποικίλη Ιστορία, 1, 15, 28
ἐν Ἔρυκι δὲ τῆς Σικελίας, ἔνθα ἐστὶν ὁ τῆς
Ἀφροδίτης νεὼς σεμνός τε καὶ ἅγιος, κατά τινα και-
ρὸν θύουσιν οἱ Ἐρυκινοὶ τὰ Ἀναγώγια, καὶ λέγουσι
τὴν Ἀφροδίτην ἐς Λιβύην ἐκ Σικελίας ἀνάγεσθαι.
τότε οὖν ἀφανεῖς ἐκ τοῦ χώρου αἱ περιστεραὶ γίνον-
ται, ὥσπερ οὖν τῇ θεῷ συναποδημοῦσαι. κατά γε
μὴν τὸν λοιπὸν χρόνον πάμπολύ τι πλῆθος τῶνδε
τῶν ὀρνίθων ἐπιπολάζειν τῷ νεῷ τῆς θεοῦ ὡμολό-
γηται.
|