Τελετές και αρχαία ελληνική λατρείαΟι γιορτές στην αρχαία Ελλάδα ήταν αφιερωμένες σε ξεχωριστούς θεούς ή θεές. Την ημέρα του θρησκευτικού εορτασμού μπορεί να γίνονταν παράλληλα με τις προσφορές στους θεούς αθλητικοί αγώνες και θεατρικές παραστάσεις. Την πιο σημαντική λατρευτική πράξη σε όλων των ειδών τις λατρείες αποτελούσε η προσφορά θυσίας. Οι αρχαίοι Έλληνες συνήθιζαν να θυσιάζουν ζώα και ιδιαίτερα βόδια, πρόβατα και κατσίκες. Δε θυσίαζαν όμως σε όλους τους θεούς τα ίδια ζώα, αλλά η ιδιαίτερη κατηγορία του θύματος, η ηλικία και το φύλο διέφεραν κατά θεότητα και κατά περίπτωση. Η θυσία γινόταν με δυο διαφορετικούς τρόπους ανάλογα αν προοριζόταν για ουράνια θεότητα ή για χθόνιο θεό και ήρωα.
Ο βωμός και η εσχάρα
|
Οι περιορισμοί
Οι περισσότερες τελετές γίνονταν δημόσια κι όλοι οι πολίτες μπορούσαν να λάβουν μέρος σε αυτές. Υπήρχαν βέβαια και εξαιρέσεις. Από ορισμένες τελετές απέκλειαν ένα από τα δύο φύλα.
Οι γυναίκες συχνά αποκλείονταν από τα ιερά του Ηρακλή, ενώ σε διάφορες τελετουργίες, ιδιαίτερα όσες αφορούσαν τη Δήμητρα, που πραγματοποιούνταν από γυναίκες οι άντρες θεωρούνταν ότι βεβήλωναν τη γιορτή.
Στις διάφορες μυστηριακές λατρείες όλοι οι πολίτες, που δεν είχαν παραβεί κάποιον από τους τελετουργικούς κανόνες, είχαν το δικαίωμα να μυηθούν στα μυστήρια, αλλά είχαν και την ιερή υποχρέωση να μην αποκαλύψουν τα άρρητα μυστικά.
Αλλού απέφευγαν το δημόσιο εορτασμό μιας γιορτής, όπως ήταν η Γιορτή των Αιγινητών, που γινόταν σε ανάμνηση εκείνων που επέστρεψαν από την Τροία. Τη γιόρταζαν κλεισμένοι στα σπίτια τους για να μην προκαλούν εκείνους που οι συγγενείς τους χάθηκαν στον Τρωικό πόλεμο.
Το εορτολόγιο
Οι γιορτές στις οποίες γίνονταν τελετές είχαν στεθερές ημερομηνίες κι ήταν κατανεμημένες σε ολόκληρο το έτος.
Κάθε ελληνική πόλη είχε δικό της ημερολόγιο με δικά της ονόματα μηνών. Τα ονόματα των μηνών είναι σχεδόν όλα παράγωγα του ονόματος κάποιας γιορτής που γινόταν μέσα στο μήνα (δες το αττικό ημερολόγιο). Το έτος αποτελείτο από 12 σεληνιακούς μήνες που οι μισοί είχαν 29 ημέρες και οι υπόλοιποι είχαν διάρκεια 30 ημερών. Αυτός όμως ο κύκλος δημιουργούσε ένα έτος 354 ημερών και ξέφευγε από το ηλιακό έτος που έχει διάρκεια 365 1/4 ημέρες. Συνέπεια της απόκλισης ήταν ορισμένες αγροτικές γιορτές να γιορτάζονται σε άλλη εποχή. Η λύση στο πρόβλημα ήταν η προσθήκη κατά διαστήματα (συνήθως κάθε τέταρτο έτος) ενός 13ου εμβόλιμου μήνα, που αποτελούσε επανάληψη ενός από τους κανονικούς. Στην Αθήνα ο εμβόλιμος μήνας ονομαζόταν Ποσειδεών Β και ημερολογιακά ακολουθούσε το τακτικό μήνα Ποσειδεών.
Των πόνων πλείστας αναπαύλας...
Ο Περικλής μιλώντας στους Αθηναίους (Θουκυδίδης, ΙΙ, 38) λέει: "Επιπλέον παρέχουμε στο πνεύμα μας πολλές ευκαιρίες ξεκούρασης, ανάπαυλας, τελώντας αγώνες και θυσίες κατά τη διάρκεια όλου του έτους". Ο Πλάτωνας (Νόμοι, 635 D) στο ίδιο μήκος κύματος γράφει: "θεοί δε οικτείραντες το των ανθρώπων επίπονον πεφυκός γένος αναπαύλας τε αυτοίς των πόνων ετάξαντο τας των εορτών αμοιβάς τοις θεοίς". Όλες αυτές τις γιορτές, που αποτελούσαν θεραπεία των κόπων για τους αρχαίους Έλληνες, θα τις παρουσιάσουμ